реклама Делікат

Чому Черкаси – це успішне місто і чому воно – «місто води», в що міський бюджет вкладатиме кошти, які проєкти команди нинішнього мера є вдалими, а які – провальними, що робити з «Азотом», водоканалом і «Новою якістю», чим надалі опалювати міські оселі – на ці та інші запитання міський голова Черкас Анатолій Бондаренко відповів черкаським журналістам у студії телеканалу «Ільдана».

Бондаренко Ільдана 1

«Сьогодні ми маємо коаліційні досягнення і коаліційні невдачі»

– Анатолію Васильовичу, чи змінилося щось для вас у цій, уже другій для вас, каденції?

– Я дякую виборцям, що дали мені можливість у новій каденції продовжувати ті справи, які ми розпочали в 2015 році. На сьогоднішній день Черкаси впевнено входять у десятку найкомфортніших міст України. Сьогодні я задоволений роботою депутатського корпусу, тому що в нас є спільне бачення розвитку нашого міста.

– Що б ви побажали своїм опонентам на виборах, які відбудуться через чотири роки?

– Добре попрацювати, бо люди обирають по добрих справах.

– Що для вас є найскладнішим у роботі міського голови?

– Необхідність укладати компроміси, домовлятися з депутатським корпусом. Зрозуміло, якби було більше депутатів від партії міського голови, працювалося б набагато легше. Але ці компроміси зараз – у межах здорового глузду, вони нормальні, здорові, дають місту розвиватися. Ми розмовляємо з депутатами всіх без винятку фракцій не мовою ультиматумів, а мовою діалогу. Сьогодні ми маємо коаліційні досягнення і коаліційні невдачі.

«Люди їдуть до Черкас, бо вважають їх комфортними»

– Чи є Черкаси успішними в порівнянні з сусідніми громадами?

– Ми пам’ятаємо, як довколишні села об’єднувалися між собою і говорили, що їхні громади будуть самодостатніми, спроможними. Сьогодні ми бачимо цю «спроможність» на прикладі деяких сіл, які об’єдналися не з Черкасами, а, приміром, із Будищем. Там за рік жодних покращень не відбулося. Сьогодні я читав у соціальній мережі пост одного із жителів села Свидівок, який нагадав, як рік тому відбувалися збори жителів села, і більшість із них хотіли об’єднатися з Черкасами. Об’єдналися з Будищем. Далі що? Що зробили за рік?

А тим часом Черкаси розвиваються. Гарний показник розвитку міста – кількість нових будинків. На сьогоднішній день у Черкасах будують близько двадцяти 12-поверхових будинків. Оце – результат, який говорить про інвестиції, купівельну спроможність населення. Порівняйте з Кропивницьким, де будується два будинки. Люди їдуть до Черкас, бо вважають, що це місто – одне з найкомфортніших в Україні.

Думаю, ми будемо лідерами за кількістю відремонтованих доріг, тротуарів. У нас надзвичайно великі плани з реконструкції лікарень, шкіл, інших об’єктів. Будемо відновлювати роботу дитсадків, які свого часу було закрито, наприклад, дитсадка в мікрорайоні Митниця, де раніше розташовувався пенсійний фонд.

На жаль, буде охоплено не все, що хотілося б. Ми змінили концепцію бюджету – він стане простим і зрозумілим, складатиметься із максимум 200 об’єктів, на які виділятимуться великі суми. Приміром, на реконструкцію міської набережної ми плануємо виділити близько 30 мільйонів гривень, на реконструкцію парку «Молодіжний» – близько 20 мільйонів. Також відбуватиметься реконструкція вулиць Гагаріна, Квіткової (яка ітиме через колишній військовий полігон). Спільно з держбюджетом ми будуватимемо школу веслування на набережній, реконструюємо нашу інфекційну лікарню.

Навіть недоотримавши в бюджет 200 мільйонів гривень, ми розрахуватися за борги попереднього року, і на сьогоднішній день у нас ще залишаються кошти. Це говорить про те, що бюджет було сформовано правильно. Думаю, що 20 мільйонів ми можемо залишити на наступний рік.

– А звідки цей залишок?

– Деякі з департаментів не виконали завдання, які перед ними стояли. На те є і суб’єктивні, й об’єктивні причини. Серед об’єктивних причин – звернення до Антимонопольного комітету деяких учасників тендерів по капітальному ремонту шкіл і дитсадків.

– Які нові проєкти запроваджено, з огляду на достатню кількість коштів?

– Зараз проводимо тендер на закупівлі для запровадження у школах нового меню. Виділимо більшу суму на харчування учнів 1-4 класів. Зважте: приміром у Вінниці дітей не харчують за кошти бюджету. Ми ж у порядку експерименту впродовж року будемо забезпечувати на 100 відсотків безкоштовне харчування учнів початкових класів відповідно до нового меню, яке передбачає суттєве збільшення кількості м’яса, овочів та фруктів.

– Зараз і на рівні держави, і на рівні області багато говорять про модернізацію лікувальних закладів. Що планують Черкаси?

– Програма «Велике будівництво» фінансує модернізацію обласних лікарень. Щоб потрапити до цієї програми, ми, як я вже зазначив, плануємо реконструкцію нашої інфекційної лікарні як обласної. Розміститься вона в колишньому пологовому будинку в Південно-західному районі, де буде зроблено капітальний ремонт.

Що стосується наших лікарень, то в бюджеті на медицину – п’ять рядків: капітальний ремонт приміщень Першої, Третьої міської лікарень, пологового будинку на вулиці Чехова і завершення капітального ремонту дитячої поліклініки на Кобзарській, а також дитячої лікарні. Щодо обладнання, ми також подивимося, що потрібно купити.

У Черкасах живе переселенець із Луганська Андрій Клянчин – один із найкращих кардіохірургів України, який їздить оперувати в Київ та інші великі міста. Ми відремонтуємо у Третій міській лікарні кардіологічне відділення, щоб йому було зручно лікувати людей. Бо фахівець, який практично не має рівних в Україні, має працювати в нормальних умовах і на нормальному обладнанні.

– Які прогнози щодо бюджету Черкас на наступний рік?

– Думаю, він буде близько 3 мільярдів гривень, бюджет розвитку плануємо близько 500 мільйонів. Думаю, такі суми нам зібрати вдасться навіть незважаючи на COVID-19. Бюджет у моєму розумінні – це завершення всього, що розпочато, і всього, що буде розпочато в наступному році.

Безымянный2

«Черкаси – місто води»

– Схвалена нещодавно на сесії міськради Стратегія розвитку міста отримала як підтримку, так і критику депутатів і черкасців. Дехто вважає цей документ просто набором правильних фраз...

– Ідеальних документів немає. Будувати стратегію на багато років у нашій країні важко: занадто часто все змінюється, і ми не знаємо, що буде через три дні. Буде війна з Російською Федерацією чи не буде війни? Як нас будуть підтримувати наші союзники? Які ми зможемо отримати кредити міжнародних фінансових організацій? Які будуть президент, Верховна Рада, Кабінет Міністрів? Важко відповісти навіть на ці важливі питання. Маємо те, що маємо.

Зрозуміло, що Стратегія – більше «теоретичний» документ, який не містить конкретики. В тому числі й щодо того, скільки буде побудовано заводів, інших об’єктів, які сплачуватимуть у бюджет. Але завдання номер один – економічна міць міста Черкаси. І ми готові залучати інвесторів. Приміром, на сьогоднішній день успішно розвивається підприємство «Юрія-фарм».

– Чи передбачає Стратегія розвитку Черкас збереження архітектурної привабливості нашого старовинного міста?

– Нещодавно звільнився з роботи головний архітектор Черкас (Віталій Чернуха, – Ред.). Це сталося через те, що ми з ним по-різному бачимо розвиток міста. Ви знаєте, скільки було видано дозволів на знищення архітектурних пам’яток. Тільки коли я вже втрутився в цю ситуацію, сформувалося порозуміння з усіма забудовниками щодо того, що всі історичні будинки будуть збережені в тому вигляді, в якому вони є, і навіть реставровані. Пам’ятаєте, скільки розмов було щодо забудови підніжжя Замкового узвозу? Йдеться про скандальне рішення про зруйнування старого будинку і побудову нових. На сьогоднішній день я провів перемовини із забудовником. Він повністю реставрує цей будинок. Автентичну ліпнину буде збережено. Тобто, зовнішній вигляд будинка не зміниться, він буде змінений лише всередині (бо справді перебуває в аварійному стані). Те саме – і по інших архітектурних пам’ятках, зокрема, колишньому приміщенню Укрсоцбанку.

– Останнім часом у Черкасах багато говорять про набережну.

– Моє бачення: місто повинне рухатися до води. Це передбачає Стратегія, так вважають експерти, так говорять різні інститути, які працювали над Стратегією. Недарма визначено бренд «Черкаси – місто води». Уже готовий візуальний проєкт концепції черкаської набережної. Його буде передано на експертизу, буде підраховуватися кошторисна частина.

Крім того, ми працюємо над стратегією розвитку набережної. Думаю, вона буде великим сюрпризом для черкащан. Ідуть перемовини із представниками державної влади стосовно фінансування цього проєкту. Я вважаю, що реконструкція черкаської набережної буде одним із наймасштабніших проєктів: будівництво скверу «Молодіжний», реконструкція парку «Європейський», будівництво урбан-парку, реконструкція Долини троянд. Набережна буде складатися винятково зі спортивно-оздоровчих локацій, відпочинкових зон. Ніякої забудови у стометровій зоні від води не буде.

Я думаю, що ми потихеньку будемо рухатися в напрямку черкаського мосту. Щоб, коли до нього дійдемо, вирішити питання в тому числі й транспортної розв’язки. Тому що ви знаєте, що там недобудований один з’їзд на дорогу, паралельну парку «Сосновий бір».

Бондаренко Ільдана 5

– Зараз багато говориться про розвиток мікрорайону Дахнівка. Там пропонують побудувати «Співоче поле», ще якісь атракції... Як ви до цього ставитеся?

– Я можу назвати декілька об’єктів, які місто вже планує побудувати в цьому мікрорайоні. Ми оголосили тендер на проєкт реконструкції скверу «Пам’ять» (на в’їзді в Дахнівку з лівого боку). Крім того, комунальне підприємство «Благоустрій» спільно з депутатами представило мені візуалізацію повної реконструкцію пляжу Дахнівський. Вона зроблена по-сучасному. Там будуть і відпочинкова зона, і зона барбекю, і дитячі басейни, і прогулянкові зони, і велодоріжка, і тротуар, і невелика набережна. Ми хочемо, щоб цей пляж був не другий в Україні за рівнем комфорту, як наш Пушкінський, а перший! Зрозуміло, що це «потягне» велику кількість коштів (близько 10 мільйонів гривень), але я думаю, що наш бюджет із цим впорається.

– Ви згадали про Черкаси як про «місто великої води». Але ж наша «велика вода» починає цвісти вже у червні! Відтак вона перестає бути привабливою для відпочивальників. Чи буде місто звертатися до державних органів влади щодо цієї проблеми? Адже Дніпро потрібно рятувати!

– На жаль, ви праві – ситуація з Дніпром дійсно критична. Ми будемо звертатися і до обласної ради, і до органів державної влади: повинна бути стратегія очищення Дніпра. Згадаймо ситуацію, яку ми мали минулого літа: вода на пляжах була забруднена, і санітарно-епідеміологічна служба не давала дозволів купатися. Думаю, потрібно поглиблювати русло Дніпра за рахунок намиву територій на берегах. А подивіться, яка ситуація зараз: у період, коли в державі є брак електроенергії, коли одночасно з цим на дамбі Кременчуцької ГЕС здійснюються ремонтні роботи, ГЕС здійснили великий скид води (більше ніж на 2,5 метра), і певна частина риби залишилася в озерцях, які виявилися відрізаними від основного плеса. Це загрожує екологічною катастрофою: риба в цих озерцях гине. Нам потрібно втручатися.

Але, скажу відверто, ми маємо зараз проблеми із береговою лінією. Зараз ми не можемо здійснювати ніяких робіт по межі водного плеса, бо воно Черкасам у багатьох місцях не належить. У нас навіть є ділянка між вулицею Жужоми і Європейським парком, яка належить громаді Червоної Слободи – так свого часу «вирішили питання» керівники Державного земельного агентства. Зараз наше завдання – привести межу міста до належного стану.

«Транспортна реформа – найбільш провальна тема»

– Чи могли б ви розповісти, на якому етапі зараз транспортна реформа в Черкасах?

– Зрозуміло, що транспортна реформа на сьогодні – болюче питання. Це найбільш провальна тема в реалізації моєї передвиборної програми. На жаль, у цьому плані ми просунулися найменше. Крім 23 нових тролейбусів, із яких 15 було безкоштовно передано нашому місту, а решта 8 закуплено, на жаль, похвалитися немає чим. Хіба що ще ремонтами рухомого складу і доведенням тролейбусного парку до нормального стану.

Але час робить свою справу. І на сьогодні, якщо порівняти справжню вартість проїзду в тролейбусі та в автобусі, то, враховучи ціну на електроенергію, дешевше користуватися автобусами. Такого не було ніколи. Вчора я вів перемовини із директором ПАТ «Черкаський автобус» щодо закупівлі нових автобусів цього підприємства підвищеної місткості, які в лютому будуть стандартизуватися в Європі. І, можливо, в нашому місті будуть одні з найперших одиниць таких автобусів. Також ми проводимо перемовини з львівським автозаводом, який випускає тролейбуси, і з корпорацією «Богдан». Ми оберемо найкращу пропозицію.

На жаль, ми не можемо взяти кредит ЄБРР, тому що маємо прострочки в поверненні кредитів одного з комунальних підприємств. Найімовірніше, закупівлі будемо здійснювати на умовах лізингу за кошти одного з банків (напевне, «Укргазбанку» або «Укрексімбанку»). Думаю, спочатку придбаємо автобуси, а потім перейдемо до тролейбусів.

З нового року весь громадський транспорт Черкас буде обладнаний трекерами. Велика частка обладнана вже зараз. Перевізники самі визначаються, трекери якої фірми встановлювати на свої автобуси. Інформація з трекерів передається у мобільний додаток і на електронні табло на зупинках.

Коли буде повністю змонтовано на зупинках електронні табло, перейдемо до електронних квитків. Зараз працюємо над тим, щоб установити в транспорті термінали, випустити картки містянина. Думаю, в наступному році електронний квиток запрацює.

Для жителів Черкас квиток коштуватиме дешевше, ніж для приїжджих та жителів навколишніх сіл.

Бондаренко Ільдана 3

«Холодний душ» для міського голови

– «Тепла ванна» у спілкуванні між журналістами і політиками – це погано. Ось для вас «холодний душ»: ви придбали землю біля Сокирної. Там буде відпочинковий комплекс, будівництво якого зараз триває... Чи прийматимете ви там туристів?

– Деякі журналісти заглядають туди з дронів. Я планую для охочих влаштувати екскурсію. Заїдемо, подивимося... «Комплекс» – гучно сказано. Це будуть літні будиночки для зеленого туризму. Їх побудували мій брат, сестра дружини, мій товариш Олександр Сінгаївський, який спільно з ними все це ініціював. До завершення будівництва ще дуже далеко.

Що ж до інформації, оприлюдненої у деяких ЗМІ, передусім щодо декларації мого брата, то ця інформація не відповідає дійсності.

– Ви судилися з президентом Зеленським, який сказав, що на вас нібито заведено 19 кримінальних справ. Врешті, з’явився документ про те, що адвокатське бюро «Ципін і партнери», яке займалося вашими справами, отримало з бюджету Черкас 700 тисяч гривень. Але ж ваша честь і гідність – це все-таки справа не жителів Черкас, а ваша персональна. Чому за послуги адвокатів було заплачено з бюджету?

– Якщо якісь департаменти міськради або комунальні підприємства уклали угоди з компанією «Ципін і партнери» на представлення їхніх інтересів по господарських питаннях – це виключно їхня господарська діяльність. Це можна з’ясувати. Що стосується апарату Черкаської міської ради, де я отримую заробітну плату, він не укладав договорів із компанією «Ципін і партнери».

– Запитання щодо діяльності комунального підприємства «Черкасиводоканал». Водоканалівці чинять опір. Вони хочуть зберегти свого керівника, а керівник підозрює, що на вас тисне «Азот», який затіяв судовий спір щодо очисних споруд. Чи визначилися ви з тим, хто очолить водоканал?

– Жодного тиску з боку «Азоту» немає. Йде господарська суперечка між водоканалом і «Азотом», передусім, навколо очисних споруд, котрі перебувають на балансі «Азоту» і якими користується все місто. Але це – не наше питання! Очисні споруди – це державна власність. Якщо Фонд держмайна їх нам передасть, ми їх залюбки приймемо. Тільки разом із очисними нам потрібно десь мільйонів 200 на їх реконструкцію.

Щодо того, хто очолить підприємство після завершення контракту нинішнього директора, будемо визначатися. В мене є своє бачення. Прокуратура проводить перевірку щодо нарахування на водоканалі чоловіком премій своїй дружині. Хочу нагадати, що в міській раді за схоже діяння було звільнено керівника юридичного департаменту – Володимира Шабанова, який нарахував премію зятеві.

Потім, ситуація, через яку ми не можемо отримати кредитні кошти на транспортну реформу. Водоканал невчасно оплатив кредит ЄБРР. Премії виплачувалися на 100 відсотків, а кредит – ні. За що сьогодні місто має страждати?

І плюс аудиторська перевірка, яка не була оскаржена в суді. Тобто, Державна аудиторська служба підтвердила ті порушення, які вони виявила на водоканалі.

То за все це повинно ж бути якесь покарання!

– Усім відома непроста ситуація із цінами на газ. Ніхто не виключає, що вони зростатимуть і далі. Як місто виходитиме з цієї ситуації? Чи планується модернізація теплогенеруючих підприємств?

– Якщо говорити про модернізацію «Черкаситеплокомуненерго», можна згадати центральну котельню, розташовану на вулиці Дашковича. Ми її реконструювали повністю, поставили нові газові котли, нову автоматику, бо розраховували, що держава буде дбати про нас, українців. А на сьогоднішній день перед нами стоїть завдання реконструювати котельню на вулиці Добровольчих батальйонів, яка колись належала управлінню військової частини. Ми думали і там поставити газові котли, а зараз думаємо закупити котли на альтернативному паливі. На якому саме, ще треба визначитися. Можливо, це буде РДФ (refuse derived fuel – виробництво палива зі сміття, – Ред.), можливо, відходи деревини... Потрібно шукати альтернативні види палива і реконструювати під них декілька котелень.

Що стосується «Черкаської ТЕЦ», то ви знаєте, що Україна підписала угоду про повну заборону використання вугілля через певну кількість років. Думаю, орендаторам «Черкаської ТЕЦ» також потрібно думати, чим далі опалювати місто.

– Ви згадали про можливе виготовлення палива із сміття. А що в нас узагалі зі сміттєпереробкою?

– Формула сміттєпереробного заводу проста. Чи готовий житель міста платити за вивезення сміття не 25, а 125 гривень? Якщо готовий, то сміттєпереробний завод запрацює. Іншої формули немає. Ми це питання вже вивчили досконало. Інвестиції у будівництво сміттєпереробного заводу, такого, який стоїть у нашому місті-побратимі Бидгощі (Польща), 80-85 мільйонів євро!

Зараз ми проводимо тендер на реконструкцію черкаського сміттєвого полігону, де, зокрема, передбачена і сміттєсортувальна лінія. Вона потрібна для виробництва палива РДФ, закон про яке, думаю, з’явиться наступного року. Вважаю, це паливо в майбутньому нам замінить природний газ.

– Влітку міськрада намагалася розірвати угоду із «Новою якістю» щодо вивезення негабаритного сміття. Але нещодавно Верховний Суд відновив чинність угоди. Які перспективи ви бачите в цій ситуації? І чи прийдуть нам платіжки?

– Вважаю, що рішення суду необ’єктивне. На сьогодні ми плануємо дострокове розірвання угоди. Відповідно до закону, проєкт цього рішення має «провисіти» на сайті міськради десять днів. Відтак виконком ухвалює рішення, подаємо до суду – і з цього моменту ніяких платіжок не приходить.

Ми бачили, як вивозили сміття наші комунальні підприємства. Фактично ми вже навели лад. А зараз знов надходять скарги про невиконання графіку.

Ми проведемо конкурс, але я вважаю, що оператором вивезення негабаритного сміття повинно бути комунальне підприємство «Черкаська служба чистоти»: ми для неї купили нову техніку. А якщо говорити про майбутнє, то коли буде ухвалено закон про РДФ-паливо, то, думаю, негабаритне сміття ще й купуватимуть!

– Із усіх міських голів Черкас ваш характер, напевне, найжорсткіший. Чому в них усіх була потужна опозиція, яка навіть відправляла їх у відставку, а у вас – суцільна злагода?

– Мабуть, про це варто запитати у керівників фракцій. Але пам’ятаю, що колись у міськраді хтось запропонував проголосувати «в пакеті» «питання міського голови разом із нашими питаннями». Я сказав: жодних «моїх питань» (на кшталт виділення земельних ділянок) не буде. Всі питання, які я вношу в раду, – це питання громади міста Черкаси. А, приміром земельні ділянки... (Посміхається) Якщо мені буде потрібно, ми будемо їх купувати в Сокирні.

Безымянный

реклама

Інші матеріали по темі:

Коментарі  

 
+3 #16 стабилизец 13.12.2021 08:45
так уже давно выпросыв. только на имя братца. на коленях, наверное, вымолил. :D
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
-14 #15 читач 11.12.2021 01:17
І щоб ви не писали - наш мер нормальний, класний! Місто відроджуєтьс і буте кращим за другі міста. Я в це вірю.
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
+7 #14 бабай 10.12.2021 09:45
побачимо що нам будуть розповідати у січні, коли нарешті з'ясується, що Азот тишком-нишком таки від'єднався від міського газогону і вартість транспортування газу зросла у 6 разів.
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
+8 #13 Там багато Куйкіних 08.12.2021 11:27
Цитую Ремарка:
Просити у самого себе? Це схоже на роздвоєння особистості. Не треба так переживати.
Все буде набагато простіше- візьме слово куйкін і запропонує "наш мер ну дуже працює і в нього немає часу подумати про себе, так давайте виділимо нашому дорогому меру земельну ділянку"
Потім візьме слово wc інвесторкіня і скаже "цілком підтримую"

Водій черкаського мера отримав чергове підвищення в міськраді (ДОКУМЕНТ)
25 лютого 2019, 08:11
Мер Черкас А.Бондаренко продовжує опікуватися долею свого колишнього водія. Відтак, він влаштував його на нову посаду в мерії. Тепер Анатолій Цвітковський призначений на посаду заст. департаменту організаційного забезпечення. Відповідні документи на своїй сторінці у Facebook розмістив місцевий активіст С.Костенко.
Зазначимо, що на благо міської ради трудиться не лише Цвітковський, але і його дружина Владислава. Та працює адміністратором у центрі надання адміністративни х послуг.
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
+9 #12 Ремарка 08.12.2021 10:24
Просити у самого себе? Це схоже на роздвоєння особистості. Не треба так переживати.
Все буде набагато простіше- візьме слово куйкін і запропонує "наш мер ну дуже працює і в нього немає часу подумати про себе, так давайте виділимо нашому дорогому меру земельну ділянку"
Потім візьме слово wc інвесторкіня і скаже "цілком підтримую"
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
+24 #11 Степанич 05.12.2021 18:49
Статтю читати навіть не хочеться.
Хто має очі, той і так все бачить!
Побори в комунальних підприємствах (оцінка землі, підключення комунікацій тощо); купа дрібних фірмочок (родичів чиновників) на підрядах в міськради; побори в комунальних медичних закладах та відсутність безкоштовної діагностики (УЗД, різні вид аналізів); розбиті вщент ржаві чадні маршрутки, відсутність контролю за вихлопними газами авто, вантажівок та маршруток; старий парк тролейбусів; відсутність ландшафтного планування; відсутність будівництва нових доріг в місті; розбиті тротуари в центрі тощо.
Хто може згадати більше - додавайте.
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
+7 #10 Степанич 05.12.2021 18:37
Цитую Oleksa:
Телепень казковий. Скоро за все відповіси і ти і твоя скво.
Подробиці можна?
Бо вже втомився слухати за останні 30 років ці погрози чи прогнози.
Хоч хтось відповів?
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
+13 #9 Дорця 05.12.2021 16:38
...і якщо тебе без звязків і на мінімалку в держоргани—тоді купуй землю без прлблем!
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
+12 #8 Дорця 05.12.2021 16:35
Металіст—відпов ідай за повітря яке «створює»азот,п ..ни одні і влади,мафія і к...ки
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 
 
+18 #7 Oleksa 05.12.2021 09:25
Телепень казковий. Скоро за все відповіси і ти і твоя скво.
Цитувати | Поскаржитись на коментар
 

Додати коментар

Звертаємо Вашу увагу, що "Прочерк" - це майданчик коректних дискусій!

Цікаві новини звідусіль

bigmir)net TOP 100